Estetyczny Radykalny Ruch Oporu Symbolistycznego

Rozmowy o RPG | Forum ErroS

A A A

— Forum Scope —








Start typing a member's name above and it will auto-complete

— Match —





— Forum Options —





Min search length: 3 characters / Max search length: 84 characters

Lost password?
cmaciemna
Ulubione systemy RPG - co i dlaczego?
- Related Tags
RSS
Topic Rating: 0 (0 votes) 
Avatar
Zin-Carla

Myśliciel
65 Posts
(Offline)
1
22 października 2015 - 17:37
0

Ciekawi mnie, który ze znanych Wam systemów jest wam najbliższy, najciekawszy do odgrywania? Każdy z wyimaginowanych światów ma swoje charakterystyczne cechy. Co i dlaczego podoba wam się najbardziej? W którym z systemów najłatwiej się jest wam odnaleźć? Przyznam, że moim jak dotąd najbardziej ulubionym systemem jest " Wraith: The Oblivion", przede wszystkim, za jego intuicyjność, emocjonalność i łatwość (dla mnie) w interpretacji. Ale najbardziej podoba mi się koncepcja świata, i stanie po niematerialnej stronie świata duchów i upiorów, i tylko "zaglądania" do świata materialnego, gdzie we wszystkich innych znanych mi systemach RPG jest odwrotnie. Podoba mi się również idea cienia, którego każda z postaci posiada i jest on odgrywany przez innego gracza. Wprowadza to dodatkowe emocje do gry, poszerza kreatywność i powoduje trochę mniejszą kontrole nad swoją postacią, nieprzewidywalność kiedy cień się odezwie, co powie do czego nas będzie kusił. Nigdy nie spotkałam się z podobnym rozwiązaniem.

The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown - H. P. Lovecraft

Avatar
Sigil of Scream
Geniusz
528 Posts
(Offline)
2
26 października 2015 - 18:43
0

Oczywiście na pierwszym miejscu, jako autor wymienię DrecarE. Z tej przyczyny iż system ten posiada wszystko, czego brakowało mi zawsze w innych setingach fantasy: klimat, wewnętrzną spójność, dobrą opowieść, ciekawe możliwości i duża dozę baśniowości, przy jednocześnie przyzwoitym poziomie realizmu. Jest w nim zarówno miejsce na to co radosne i piękne, jak i na to, co naprawdę mroczne. I to podoba mi się przede wszystkim: fakt, że nie muszę rezygnować z żadnego koloru. Wszystko ma tutaj swoje miejsce: Driady są baśniowe a Siły Ciemności potrafią być przerażające i naprawdę popieprzone. A jednocześnie ta różnorodność tworzy spójny i bogaty świat, w którym graczy może spotkać naprawdę tysiąc możliwości.

Kolejnym systemem, który wymienię jest Wampir:Maskarada. Przyznam, że przekonywałem się do niego kilka lat, z początku bowiem w Świecie Mroku zdecydowanie bardziej przypadł mi do gustu Wilkołak. Wampira uważałem za dużo mniej ciekawą opcję, niemniej... Muszę przyznać, że po prostu nie rozumiałem go. Do dziś uważam, że jest to jeden z trudniejszych systemów zarówno do prowadzenia jak i do grania. Sam jestem gorącym zwolennikiem prowadzenia go na zasadzie psychologicznej, zorientowanej przede wszystkim na odgrywanie psychiki postaci, jej dylematów, emocji i pasji. Bardzo podoba mi się zarówno jego estetyka jak i możliwości, jakie daje. Uważam, że żaden inny system nie daje możliwości stworzenia tak głębokiej psychiki postaci. Możliwe, że jedynym wyjątkiem jest tutaj wspomniany przez Zin-Carlę Wraith. Niemniej po latach w grach RPG nie bawi mnie już zabijanie kolejnej bandy goblinów, czy rzucanie kul ognistych - a właśnie ten element psychodramy oraz możliwość odegrania ciekawych, złożonych relacji. Wampir zapewnia mi to wszystko. Choć jeśli nie grałbym w Wampira także wybrałbym Wraitha. 😉

Zstąpiłem w dół, na Pola Strachu, by rozsiać tutaj swoją ciemność...

Avatar
Azag


Myśliciel
225 Posts
(Offline)
3
28 października 2015 - 16:49
0

A mi podchodzi chyba najbardziej Wilkołak. Jest dość prosty, operuje w sferze mitów, daje odczuć siłę postaci i kształtuje wyższe cechy osobowości. Ale jestem świeżaczek jeśli o RPG chodzi 😀 Bardzo dobrze też grało mi się w nakładkę Wojownicy Nocy: Ratrisena - chyba przez ten jedyny i niepowtarzalny klimat jakiego nie ma w innych, które miałem okazję spróbować. Trzeba po prostu w to zagrać.

Avatar
3receinogi4


Badacz
25 Posts
(Offline)
4
16 listopada 2015 - 19:01
0

Wilkołak Apokalipsa, dodając do powodów z posta wyżej najpiękniejsze historie jakie dane mi było przeżyć. I nie tylko o ich epickość mi chodzi, nawet historie upadku w tym systemie potrafią być pięknymi opowieściami.

Na drugim miejscu na równi Wampir Maskarada i Warhammer Fantasy Roleplay. Wampir za możliwości. W przeciwieństwie do Wilkołaka, granie po ciemnej stronie mocy nie jest nie zdrowe, a to daje nam nieograniczone spektrum kreacji bohatera. Warhammer za klimat. Sposób w jaki mi przedstawił Stary Świat mój MG, to najlepsze Dark Fantasy z jakim się zetknąłem.

Avatar
Sigil of Scream
Geniusz
528 Posts
(Offline)
5
17 listopada 2015 - 14:45
0

O nie, Warmłotek to zdecydowanie nie moje klimaty... Tzn owszem, było tam kilka fajnych pomysłów: np Chaos czy te mroczne elfy i ich statki, ale generalnie całość zrobiła na mnie kiepskie wrażenie. Na tyle kiepskie, że wymieniłbym raczej Młotka wśród systemów, które lubię najmniej. Zawsze grając w niego miałem odczucie, że ktoś tam przez chwilę miał jakiś atak inspiracji, ale później pogrzebał go pod tonami rzeczy kiepskich, prozaicznych, tendencyjnych i po prostu słabych. Np ta kalka z kultur ziemskich w postaci: Norska - Wikingowie, Kitaj - Japonia etc. zawsze mnie napełniała śmiechem i żalem. Tak samo jak kult tego całego Sigmara. Nie będę się tutaj rozwodził też nad mechaniką, która była po prostu głupia... Nie, Młotek zdecydowanie jest pozycją, która jak dla mnie nadaje się jedynie na makulaturę.

Zstąpiłem w dół, na Pola Strachu, by rozsiać tutaj swoją ciemność...

Avatar
3receinogi4


Badacz
25 Posts
(Offline)
6
21 listopada 2015 - 09:53
0

No właśnie dlatego napisałem, że to wynika ze sposobu w jaki mi przedstawił ten świat mój mistrz gry. Bo zgadzam się ze wszystkim co napisałeś powyżej (od strony technicznej systemu ofc.), jest dużo minusów kiedy się dobrze przyjrzysz. Tylko jak ja zaczynałem przygodę ze starym światem, nie znałem go. Od samego początku poznawałem go tylko i wyłącznie przez pryzmat prowadzonych mi sesji. I chodzi o to, że mój MG naprawdę umiał wydobyć potencjał spośród tych niezliczonych bugów o których piszesz. I kiedy dziś wspominam WFRP, nie myślę o absurdach typu pierdylion ataków na raz czy innych wielkich runach śmierci. Myślę raczej o wszechobecnym strachu przed siłami chaosu, o trudach życia codziennego w świecie ogarniętym upadkiem, o długich podróżach wraz z drużyną która była jedyną namiastką "rodziny" dla mojej postaci, etc. Dark Fantasy at it's best, so to speak. I nie twierdzę, że nie ma lepszych systemów w tej konwencji, po prostu w tym konkretnym mój MG umiał zrobić niepowtarzalny klimat, a w innych nie.

Avatar
Sigil of Scream
Geniusz
528 Posts
(Offline)
7
26 listopada 2015 - 13:21
0

Cóż, rozumiem argumentacje odnoszącą się do sentymentu.
Poza tym no wiesz - no one's perfect. Więc umiem Ci wybaczyć. yum_png

Zstąpiłem w dół, na Pola Strachu, by rozsiać tutaj swoją ciemność...

Avatar
Nebthotep

Badacz
87 Posts
(Offline)
8
13 czerwca 2016 - 05:38
0

Mi również bardzo odpowiada Wilkołak - ze względu na swój ogromny potencjał do uzdrowienia. Uwielbiam też to odczucie kontaktu, związku z ziemią, które mają wilkołaki oraz właśnie ten nacisk na kształtowanie wyższych cech osobowości, o których wspomniał Azag. Ilekroć miałam okazję do gry, a w szczególności swoją postacią, która zajmuje się uzdrawianiem, wyciszałam się i uspokajałam.

Cenię sobie również grę w DrecarE - w szczególności przez kreację świata, który jest bogaty, pełny i wyrazisty. Nie ma w nim pustych, bezsensownych elementów, jak w wielu innych systemach, czy światach fantasy (patrz - rasa ludzi - zwykle przedstawiająca w światach fantasy bandę niezidentyfikowanych ,,różowoskórych", bo jakieś takie określenie najlepiej odwzorowuje to, co robią z tą rasą autorzy tych światów); każda rasa ma swój określony rezonans i niepowtarzalną kulturę - tak jak jest zwykle w rzeczywistym świecie. Bardzo istotnym elementem gry jest dla mnie konkretny związek danej postaci z jej Patronatem Elementarnym/Patronatami Elementarnymi. Daje to duże możliwości do poznania czegoś nowego, obserwacji, oraz eksperymentowania w warunkach laboratoryjnych - np. jak to jest przejawiać zupełnie inną osobowość, taką spokojną i kojącą jak ziemia, czy znów aktywną i ekspresyjną jak wiatr.

Co o Wampira - system jest świetny, a świat naprawdę daje dużo możliwości do kreacji niepowtarzalnego klimatu. Jest on jednak bardzo wymagający - często zderza z sytuacjami problematycznymi, z tym, czego ktoś się obawia. Dodatkowo w przeciwieństwie do Wilkołaka, jest się w pewien sposób samemu z tym wszystkim, bez wsparcia jakie udziela Plemię (no chyba, że gra się Assamitą, to zna się swoje miejsce - czego nota bene w przypadku innego klanu np. Brujah, mi brakowało: poczucia własnego miejsca, celu i sensu egzystencji). Do Wampira trzeba po prostu dojrzeć moim zdaniem.

Ahh... jeszcze co do Ratriseny. Daje duże możliwości do uzyskania klimatu grozy wnikającego głęboko w niczego niespodziewających się graczy i ich postacie. Szkoda tylko, że miałam zaledwie tylko kilka razy brać udział w sesji prowadzonej w tym systemie. Myślę, że można też o wiele lepiej zrozumieć sny, w tym własne sny, biorąc udział w grze. Też znaczącą rolę w budowaniu sesji i klimatu mają oniryczne obrazy - to co można zrobić w tej nakładce na Świat Mroku - spleść niesamowite obrazy w jedną, spójną całość, z której wyłania się ukryty sens - no jak w snach.

Forum Timezone: Europe/Warsaw
All RSS Show Stats

Administrators:
Sigil of Scream

Moderators:
Zin-Carla
Apsara

Top Posters:

Azag: 225

Voodoochild: 125

Rivers of Hel: 118

Newest Members:

Mau

Jednoskrzydly

Plusz

Forum Stats:

Groups: 3

Forums: 73

Topics: 372

Posts: 1891

 

Member Stats:

Guest Posters: 0

Members: 21

Moderators: 2

Admins: 1

Most Users Ever Online: 29

Currently Online:
3 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Members Birthdays
Today: None
Upcoming: None
    
4 odwiedzających teraz
0 gości, 4 bots, 0 członków
Cały czas: 65 o godz. 02-07-2018 01:21 am
Najwięcej dzisiaj: 4 o godz. 12:01 am
Ten miesiąc: 31 o godz. 12-04-2018 12:51 pm
Ten rok: 65 o godz. 02-07-2018 01:21 am